اسلام تکس | پاسخ به شبهات

بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

سخنان علمای اهل سنت در مورد مولود کعبه

بسم الله الرحمن الرحیم
بعد از بررسی برخی از روایات اهل سنت دال بر تولد حکیم بن حزامه در کعبه و اثبات مردود بودن آنها ، بد نیست سری بزنیم به سخنان اهل سنت در مورد مولود واقعی کعبه ...
***حاکم چنین می گوید :
" قال الحاکم : وهم مصعب فی الحرف الأخیر فقد تواترت الأخبار أن فاطمة بنت أسد ولدت أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبة "
( مصعب بن عبدالله در آخر کلامش دچار وهم شده است زیرا اخبار و روایات متواتر بر آن است که فاطمه بنت اسد – سلام الله علیها – امیرالمومنین علی بن ابیطالب – علیه السلام - را در کعبه به دنیا آورده است )
مستدرک علی الصحیحین ج 3 ص 483
***فاکهی در " اخبار مکه " چنین می گوید :
" وأول من ولد فی الکعبة من بنی هاشم من المهاجرین علی بن أبی طالب رضی الله عنه "
( و اولین کسی که از مهاجرین بنی هاشم در کعبه به دنیا آمد ، علی بن ابیطالب – علیه السلام - می باشد )
اخبار مکه ج 3 ص 226
 
***حافظ کنجی شافعی از طریق ابن النجار از حاکم نیشابوری نقل میکند :
" ولد أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب بمکّة فی بیت الله الحرام لیلة الجمعة لثلث عشرة لیلة خلت من رجب سنة ثلاثین من عام الفیل ولم یولد قبله ولا بعده مولود فی بیت الله الحرام سواه إکراما له بذلک , وإجلالا لمحلّه العظیم "
( شب جمعه 13 رجب سال 30 عام الفیل أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب در بیت الله الحرام در مکّه به دنیا آمد , ودر بیت الله الحرام هیج کسی نه بعد ونه قبل او آنجا به دنیا نیامده است , واین کرامتی است برای او , واجلال از منزلت عظیمش )
کفایه الطالب ص 407
 
***سبط ابن جوزی حنفی در" تذکره خواص الامه " چنین می گوید :
" و روی ان فاطمه بنت اسد کانت تطوف بالبیت و هی حامل بعلی ع فضربها الطلق ففتح لها باب الکعبه فدخلت فوضعته فیها "
( در روایت است که فاطمه بنت اسد وقتی علی ع را باردار بود ، در حال طواف بیت الله بود که درد زایمان وی را فراگفت ، پس در کعبه برای وی باز شد و ایشان داخل کعبه شد و وضع حمل نمود )
تذکره خواص الامه – ص 10
 
***ابن صباغ مالکی در " الفصول المهمه " به نقل از ابن مغازلی شافعی چنین می گوید :
" ... ان فاطمه بنت اسد فی شده من الطلق . ثم انه اخذ بیدها و جاء بها الی الکعبه فدخل بها .... "
( ... فاطمه بنت اسد را درد زایمان فرا گرفت و سپس دستش را گرفت و وارد کعبه شد .... )
الفصول المهمه ج 1 ص 173
 
***شاه ولی الله دهلوی در کتابش " ازاله الخفاء " چنین می گوید :
" و از مناقب وی رضی الله عنه که در حین ولادت او ظاهر شد یکی آن است که در جوف کعبه معظمه تولد یافت.
قال الحاکم فی ترجمة حکیم بن حزام وقول مصعب فیه لم یولد قبله ولابعده فی الکعبة احدٌ مانصه وَهِم مصعبٌ فی الحرف الاخیر فقد تواترت الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت امیرالمؤمنین علیاً فی جوف الکعبة " 
( ترجمه عبارت حاکم قبلا بیان شده است )
ازاله الخفاء ج 2 ص 251
 
***حلبی در سیره خود چنین می گوید :
" ... و به یرد قول بعضهم و کون علی ضمن المهر غلط لان علیا کان صغیرا لم یبلغ سبع سنین ای لانه ولد فی الکعبه و عمره صلی الله علیه و سلم ثلاثون سنه فاکثر ... "
( ... بر اساس این کلام ، قول برخی که معتقدند علی – علیه السلام – در ضمن مراسم عقد پیامبر بوده است غلط است زیرا او در آن موقع بچه بوده و سن او به 7 سال نمی رسید زیرا وقتی علی – علیه السلام – در کعبه متولد شد ، سن پیامبر 30 سال یا بیشتر بود ... )
السیره الحلبیه ج 1 ص 226 – 227
 
***شهاب الدین آلوسی صاحب تفسیر کبیر در شرح قول عبدالبافی الأفندی العمری بعد از شعر مؤلّف کتاب :
أنت العلی الذی فوق العلى رفعا * ببطن مکة عند البیت إذ وضعا
میگوید :
" وکون الأمیرکرم الله وجهه ولد فی البیت أمر مشهور فی الدنیا و ذکر فی کتب الفریقین السنة والشیعة .... ولم یشتهر وضع غیره کرم الله وجهه کما اشتهر وضعه بل لم تتفق الکلمة علیه ، وما أحرى بإمام الأئمة أن یکون وضعه فیما هو قبلة للمؤمنین ؟ وسبحان من یضع الأشیاء فی مواضعها وهو أحکم لحاکمین "
( و این که حضرت امیر (کرم الله وجهه) در خانه خدا به دنیا آمده ؛ امری است مشهور ودر کتب فریقین سنی وشیعی ذکر شده .... ودرباره کسی نشنیدیم که او هم در کعبه به دنیا آمده باشد آنچنانکه درباره حضرت (کرم الله وجهه) ذکر شده , و چه افتخاری برای امام أئمّه است که در جائی که قبله مؤمنین است به دنیا آمده باشد ؟ سبحان خداوندی که أشیاء را در مکان مناسبش میگذارد )
سرح الخریده الغیبیة فی شرح القصیدة العینیة ص 15
در ص 75 بعد از کلام الأفندی العمری میگوید :
وأنت أنت الذی حطت لهقدم * فی موضع یده الرحمن قد وضعا
" وقیل : أحب علیه الصلاة والسلام ( یعنی علیا ) أن یکافئ الکعبة حیث ولد فی بطنها بوضع الصنم عن ظهرها فإنها کما ورد فی بعض الآثار کانت تشتکی إلى الله تعالى عبادة الأصنام حولها و تقول : أی رب حتى متى تعبد هذه الأصنام حولی ؟ والله تعالى یعدها بتطهیرها من ذلک . ا ه‍ "
( گفته شده : که او (سلام وصلوات بر او باد) - یعنی علی- دوست داشت که کعبه را مشرّف و از کعبه قدردانی کند با افتادن بت ها أز روی آن جائی که أو در داخلش به دنیا آمده است , همانطور که در بعضی آثار ذکر شده است که کعبه به خداوند (تبارک وتعالى) أز پرستیدن بت ها شکایت میکرد ومیگفت : خداوندا تا کی این بت ها نزدیک من پرستش میشوند ؟ خدا هم وعده میداد که کعبه را از بت ها مطهّر کند )
 
*** عباس محمود العقاد می گوید :
" ولد علی فی الکعبة , وکرم الله وجهه عن السجود لأصنامها , فکأنما کان میلاده ثمّة إیذانا بعهد جدید للکعبة وللعبادة فیها , وکاد علی أن یولد مسلما , بل لقد ولد مسلما على التحقیق إذا نحن نظرنا میلاد العقیدة والروح , لأنه فتح عینیه أمام الإسلام , ولم یعرف قط عبادة الأصنام , فهو قد تربّى فی البیت الذی خرجت منه الدعوة الإسلامیة "
( علی در کعبه به دنیا آمد ، خدا به صورت أو کرامت وشرافت داد وهیچگاه برای بت ها سجود نکرد , ومعلوم میشود که میلاد أو إذن به عهد جدیدی برای کعبه وعبادت در آن بود . و چیزی نمانده بود که علی مسلمان به دنیا آید , بلکه أو مسلمان به دنیا آمد با تحقیق اگر نگاه به میلاد عقیده و روح کنیم , چون که أو چشمانش را نزدیک إسلام باز کرد , وهیچگاه عبادت بت ها را نکرد , و او در خانه ای به دنیا آمد که أز آنجا دعوت إسلامی خارج شد (خانه بیامبر أکرم صلى الله علیه وآله وسلم)  )
عبقریّة الإمام علی ج7 ص43 - چاپ بیروت
 
*** علامه اوردبادی کتاب مستقلّی در این رابطه به نام (علی ولید الکعبة) دارد که در این کتاب ولادت حضرت علی (علیه السلام) را در کعبه با أدلّه نقلی متواتر إثبات کرده اند ؛ کتاب ایشان هم در 7 فصل وعنوان مختلف است :
1-      حدیث تولّد مبارک وتواتر آن
2-      حدیث تولّد مبارک بین أمّت مشهور است
3-      محدّثان وخبر ولادت
4-      نسب شناسان وحدیث ولادت
5-      مؤرّخان وحدیث ولادت
6-      شعراء , أدباء وحدیث ولادت
7-      اجماع بر حدیث ولادت
 
***پژوهشگران می توانند برای بررسی منابع بیشتر ، به کتب ذیل مراجعه نمایند :
1-      مروج الذهب , ابو الحسن مسعودی هذلی : ج2 / ص2 چاپ مصر
2-      تذکرة خواص الأمة , سبط ابن الجوزی حنفی : ص10 ( بررسی شد )
3-      الفصول المهمّة , ابن الصباغ مالکی : ج1 / ص173 به نقل أز ابن المغازلی ( بررسی شد )
4-      السیرة النبویة , نور الدین علی حلبی شافعی : ج1 / ص226 ( بررسی شد )
5-      شرح الشفا , شیخ علی القاری حنفی : ج1 / ص151
6-      مطالب السؤول , ابو سالم محمد بن طلحه شافعی : ص11 , ص156
7-      محاضرة الأوائل , شیخ علاء الدین سکتواری : ص120
8-      نزهة المجالس , عبد الرحمن الصفوری شافعی : ج2 / ص204
9-      آیینه تصوّف , شاه محمّد حسن جشتی : ص1311
10-   روائح المصطفى , صدر الدین أحمد بردوانی : ص10 چاپ 1302 هـ
11-   کتاب الحسین , سید علی جلال الدین : ج1 / ص16
12-   نور الأبصار , محمد مؤمن شبلنجی : ص76 , ص73 چاپ مصر
13-   کفایة الطالب , شیخ حبیب الله شنقیطی : ص37 , ص25
14-   النعیم المقیم , عمر بن محمد بن عبد الواحد : ص16 مخطوط کتابخانه آیاصوفیا – ترکیه , مراجعه کنید : إیضاح المکنون : ج2 / ص661 , أهل البیت –علیهم السلام- فی المکتبة العربیة .
15-   إثبات الوصیة , أبو الحسن مسعودی هذلی : ص155 چاپ إیران
16-   سیر الخلفاء , عبد الحمید خان دهلوی : ج8 / ص2
17-    مرآة الکائنات , نشانچه زاده : ج1 / ص383
18-   کفایة الطالب , کنجی شافعی : ص407 باب 7 ( بررسی شد )
19-   ینابیع المودّة , قندوزی حنفی : ج2 / ص306
20-   فرائد السمطین , أبو المعالی حموئی جوینی : ج1 / ص425 ح354
21- المناقب , ابو الحسن واسطی جلابی مالکی , مشهور به ابن المغازلی : ص54 ح3 تحقیق : محمد کاظم محمودی – چاپ مجمع تقریب بین مذاهب إسلامی – إیران 1426 هـ
22-   معارج الوصول , زرندی : ذیل ترجمه أمیر المؤمنین (علیه السلام)
23-   المناقب , أمیر محمّد صالح ترمذی
24-   مدارج النبوة , شیخ عبد الحق دهلوی
25-   تاریخ گزیده , حمد الله مستوفی
26-   مفتاح الفتوح , أحمد بن المنصور الکازرونی
27-   مفتاح النجا فی مناقب آل العبا , میرزا محمّد بدخشی
العبد الاحقر – مقداد العلوی
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۱
حسین قربانی دامنابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی