آیا امیرالمومنین سلام الله علیه در کعبه متولد شده است؟ (بخش سوم)
چهارشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۵۶ ب.ظ
عقیده شیعه در مورد مولود کعبه
بسم الله الرحمن الرحیم
ولادت امیرالمومنین علیه السلام در کعبه از اعتقادات صریح شیعه می باشد .
***شیخ مفید (قدس سره) میگوید :
" لم یولد قبله ولا بعده مولود فی بیت الله سواه , إکراما من الله جلّ إسمه , وإجلالا لمحلّه فی التعظیم "
( هیچکس قبل وبعد او در خانه خدا به دنیا نیامده است , کرامتی از خدا وإجلالی برای مقام عظیم او )
مصنفات الشیخ المفید (المقنعة) ج14 , ص461 – مسار الشیعة ج7 , ص59
***سید رضی در " خصائص الائمه " چنین می گوید :
" ولد
علیه السلام بمکة فی البیت الحرام لثلاث عشرة لیلة خلت من رجب ، بعد عام
الفیل بثلاثین سنة ، وامه فاطمة بنت أسد بن هاشم بن عبد مناف ، وهو اول
هاشمی فی الاسلام ، ولده هاشمی مرتین ولا نعلم مولود ولد فی الکعبة غیره "
( امام
علی علیه السلام در مکه در بیت الحرام شب 13 رجب سال 30 عام الفیل به دنیا
آمد . مادر ایشان فاطمه بنت اسد بن هاشم بن عبدمناف است . امیرالمومنین
علیه السلام اولین هاشمی در اسلام می باشد که هاشمی دوبار وی را به دنیا
آورده است . و هیچکس دیگر را به غیر از او نمی شناسیم که در کعبه به دنیا
آمده باشد )
خصائص الائمه ص 4
***سید مرتضی در " شرح قصیده سید حمیری " چنین می گوید :
" ولدته امه فی الکعبه و لا نظیر له فی هذه الفضیله "
( مادرش – فاطمه بنت اسد – او را – امیرالمومنین – در کعبه به دنیا آورد و هیچکس در این فضیلت هم پایه و نظیر او نیست )
شرح قصیده السید الحمیری المذهبه ص 51
***قطب الدین راوندی در " الخرائج " چنین می گوید :
" ولقد ولد فی بیت الله الحرام ، ولم یولد فیه أحد غیره قط "
( امیرالمومنین علیه السلام در بیت الله الحرام به دنیا آمد و هیچکس غیر از ایشان در کعبه به دنیا نیامده است )
الخرائج و الجرائح ج 2 ص 888
***ابن شهر آشوب در " مناقب آل ابی طالب " چنین می گوید :
" فأشرف
البقاع الحرم وأشرف الحرم المسجد وأشرف بقاع المسجد الکعبة ولم یولد فیه
مولود سواه فالمولود فیه یکون فی غایة الشرف فلیس المولود فی سید الایام
یوم الجمعة فی الشهر فی البیت الحرام سوى أمیر المؤمنین علیه السلام "
( پس
والاترین مکانها حرم است و بالاترین مکان حرم ، مسجد است و بالاترین جای
مسجد ، کعبه است . و متولد نشده است در آن هیچ مولودی مگر کسی که در اوج
شرف بوده . و مولودی نبوده است که در جمعه – سید روزها – در بیت الله حرام
به دنیا بیاید مگر امیرالمومنین علیه السلام )
مناقب آل ابیطالب ج 2 ص 175
قابل ذکر است که مرحوم ابن شهر آشوب ، بسیاری از احادیث ولادت امیرالمومنین علیه السلام در کعبه را بیان نموده است .
*** ابن فتال نیشابوری چنین نقل می کند :
" روى محمد بن الفضیل عن أبی حمزة الثمالی قال : سمعت علی بن الحسین علیهما السلام یقول : إن فاطمة بنت أسد ضربها الطلق وهی فی الطواف ، فدخلت الکعبة فولدت أمیر المؤمنین علیه السلام فیها . قال عمرو بن عثمان : ذکرت هذا الحدیث لسلمة بن الفضیل فقال : حدثنی محمد بن إسحاق عن عمه موسى بن بشار أن علی بن أبی طالب علیه السلام ولد فی الکعبة ."
روضة الواعظین ص 81
***و
بالاخره مرحوم علامه مجلسی ( علیه الرحمه ) در " بحارالانوار " ج 35
مجموعه احادیث که در باب تولد امیرالمومنین علیه السلام است را بیان فرموده
اند . متن روایات موجود متواترا بیان کننده این است که محل تولد
امیرالمومنین علیه السلام در داخل خانه کعبه می باشد .
بحار الأنوار ج 35 ص 23
**********
رد شبهات :
مخالفان
شیعه و اتباع بنی امیه ، زمانی که راهی برای رد نمودن فضایل نمی یابند و
درمقابل منابع روایی عاجز می شوند ، دست به دامن مشتی شبهات و توجیهات واهی
می شوند ...
همانند
مولایشان ابن تیمیه ، که وقتی در مقابل احادیث فضایل امیرالمومنین علیه
السلام و آیات نازل شده در شان ایشان منکوب شده و عاجز می ماند ، یا همه
احادیث صحیح را منکر می شود و یا به زعم خود شبهاتی بیان می کند که سبب
مضحکه شدن وی در مجامع علمی می شود .
در
مورد ولادت امیرالمومنین علیه السلام در کعبه نیز برخی جهال ، بعد از عجز
در مقابل اقوال بزرگان اهل سنت ، مشتی شبهات بیان می کنند که بعضا برخی از
آنان سبب خنده " مادر جوان مرده "می شود .
مثلا : درون کعبه هوا نبوده است !
وقتی فاطمه وارد کعبه شد ، چرا مردم وی را نجات ندادند ؟
در این چند روزی که فاطمه بنت اسد در کعبه بود ، ابوطالب چرا دنبال وی نمی گشت ؟
خون حاصل از زایمان ، آنجا را نجس کرده است !
گویا
این معاندین و جهال نمی دانند که اصل باز شدن خانه کعبه برای فاطمه بنت
اسد ، چیزی به غیر از معجزه نیست و وقتی معجزه انجام می گردد همانا بسیاری
از وسائل و اسباب عادی دنیوی یا تعطیل می شوند و یا بسط و قبض می یابند !!!
سوال
ما از این معاندین و جهال این است که آیا همین شبهاتی را که برای ولادت
امیرالمومنین علیه السلام بیان می کنید ، برای حکیم بن حزامه نیز قبول
دارید ؟؟
آیا حاضر هستید که اصل ولادت حکیم بن حزامه در کعبه را به بهانه این سوالات عوامانه ، منکر شوید ؟؟
آیا حذف این فضیلت برای حکیم بن حزام نیز رواست یا فقط این دشمنی ها مخصوص علی بن ابیطالب علیه السلام است ؟؟!!
قطعا
دشمنی با امیرالمومنین علیه السلام – که مخالفان امروزی شیعه داعیه دار آن
هستند – امری است قدیم از زمان بعثت پیامبر اکرم به نبوت !!!
وقتی
خلفای 3 گانه به راحتی آمدند و همه نصوص قرآنی و روایی را که خلافت منصوص
امیرالمومنین علیه السلام را اثبات می کرد را فراموش کردند ، در زمان ما
نیز پیروان و محبین و تابعین آنان نیز فضایل امیرالمومنین علیه السلام را
نقض می کنند !!
ولی خداوند نور خویش را حفظ می کند و سیاهی بر چهره اتباع شیطان خواهد ماند .
" یریدون لیطفوا نور الله بافواههم والله متم نوره ولو کره الکافرون "
العبد الاحقر – مقداد العلوی
۹۴/۰۶/۱۱